Jak pokonać tremę przed wystąpieniem publicznym?

Trema i stres to nieodłączny element wystąpień i publicznych prezentacji. Jeśli jest on minimalny działa mobilizująco na organizm i pozwala jeszcze lepiej przygotować się do wymagającej sytuacji. W momencie, kiedy stres i trema działa jednak paraliżująco na człowieka może być przyczyną niepowodzeń oraz wielu problemów – na przykład ze strony układu pokarmowego czy powodować bóle głowy, trudności z koncentracją.

Przyczyn nadmiernej tremu oraz stresu jest bardzo wiele. Często problemy w tym zakresie rozpoczynają się już we wczesnym dzieciństwie – na przykład podczas szkolnych przedstawień czy apelów. Z czasem, jeśli osoba nie wyrobi w sobie pewności siebie, odwagi oraz przekonania o tym, że z pewnością sobie poradzi problemy mogą się pogłębiać. Istnieją jednak proste wskazówki oraz techniki, które pomagają radzić sobie w stresujących momentach i umożliwiają opanowanie tremy przed publicznymi wystąpieniami.

Jak pokonać stres i tremę przed publiczną prezentacją?

Aby pokonać stres przed publicznym wystąpieniem trzeba przede wszystkim dobrze opanować materiał, który musimy zaprezentować. Nie warto uczyć się go bezpośrednio na pamięć, ponieważ w momencie kiedy zapomnimy choć kawałku tekstu szybko się zatniemy i będzie ciężko nam się odblokować. Jeśli jest taka możliwość warto korzystać z zalet elektronicznych prezentacji wyświetlanych na rzutniki. Można tam zapisać najważniejsze hasła i pojęcia, wiodące nazwiska czy strukturę przemówienia. W innym przypadku warto wynotować sobie na kartce przebieg przemówienia czy prezentacji i trzymać ją przy sobie na mównicy bądź w klasycznym notesie, którego możemy używać podczas wystąpienia.

Przygotowując się do publicznego przemówienia warto przećwiczyć swój tekst. Pozwoli to znacznie opanować stres i poczuć się lepiej przygotowanym do tego ważnego momentu. Podczas ćwiczeń starajmy się w miarę możliwości zadbać o dobrą prezentację – przemówienie ćwiczmy na głos, najlepiej przed lustrem, dbając o odpowiednią prezentację (postawa, gestykulacja) oraz o jak najlepszą dykcję i artykulację. Warto także postarać się nauczyć utrzymywać kontakt wzrokowy ze słuchaczami – wbrew pozorom nie jest to taka łatwa sprawa. Nie można być w tym aspekcie zbyt natrętnym, jak i zbyt unikającym – wyczucie w jaki sposób kontaktować się wzrokowo z publicznością wymaga dużej naturalności i powinno być wynikiem ćwiczeń oraz prób.

Przed samym wystąpieniem warto odwołać się do autosugestii, która ma bardzo silną moc. Nie nastawiajmy się od razu, że sobie nie poradzimy – raczej zmieńmy to nastawienie na słowa „jestem doskonale przygotowany i na pewno wszystko się uda”. Badania wykazują, że kilkakrotne powtórzenie podobnej frazy w myślach znacznie zmniejsza poziom odczuwanego stresu i przyczynia się do wzrostu pozytywnych emocji.

W walce w opanowaniu tremy przydatne są również ćwiczenia relaksacyjne. Można je wykonywać już podczas przygotowań do przemówienia, jak również tuż przed samym wyjściem na scenie (na przykład krótkie skupienie się na swoim oddechu, liczenie wdechów).

Radzenie sobie ze stresem

Stresu i tremy nie sposób całkowicie wyeliminować przed wystąpieniem. Można jednak poradzić sobie z nimi tak, aby nie oddziaływały na nas negatywne. Z pewnością opisane powyżej sposobu pomogą w walce ze swoimi słabościami i zapewnią nam większy spokój oraz opanowanie. Chcąc nauczyć się więcej profesjonalnych metod radzenia sobie ze stresem możesz udać się na kurs z wystąpienia publicznego w Krakowie organizowany prze firmę szkoleniową Maciołek&Wspólnicy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *